iportaL24.cz: Cla na čínské elektromobily nejsou řešením. Rekord na
evropském trhu
Velký rozruch způsobilo v minulých dnech zavedení
předběžných cel na dovoz čínských elektromobilů do Evropské unie. Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) se
nelíbí rozhodnutí Evropské komise (EK) uvalit cla na dovoz elektromobilů
vyrobených v Číně, a to ve výši dodatečných 17,4 až 38,1 procenta
(tzn. nad rámec stávajících 10).
Evropa uvalením prozatímních cel následovala USA, které
k takovému kroku přistoupily na jaře. Podle výkonného ředitele AutoSAP Zdeňka Petzla ale Evropa není ve stejné pozici jako Spojené státy. "Evropa neudělala řadu kroků, které udělaly
USA. Velmi rychle nalákaly investice do čisté mobility, do baterkáren, do
výstavby závodů, do těžby surovin. Evropa to neudělala. Myslet si, že zavedením
cel to vyřešíme, by bylo rozhodně velmi liché," namítá.
"Vyrovnávací cla
nejsou obecně vhodná pro dlouhodobé posílení konkurenceschopnosti evropského
automobilového průmyslu – odmítáme je. Načasování rozhodnutí Evropské komise je
nešťastné vzhledem k současné slabé poptávce po bateriových elektromobilech v
Německu a Evropě. Negativní dopady tohoto rozhodnutí převažují nad případnými
přínosy pro evropský automobilový průmysl," uvedl vedoucí komunikace Škody
Auto Tomáš Kotera.
Proti jsou i některé evropské automobilky, včetně té
největší - německého koncernu Volkswagen. "Načasování
rozhodnutí EK škodí současné slabé poptávce po elektromobilech v Německu i
Evropě. Negativní dopady tohoto rozhodnutí převažují nad jakýmkoli přínosem pro
evropský a zejména německý automobilový průmysl," komentoval rozhodnutí
mluvčí VW prostřednictvím agentury
Reuters.
Nesouhlasí také německý Svaz automobilového průmyslu.
Velcí výrobci se totiž obávají, že Čína přijde s odvetným opatřením, které by
jim zkomplikovalo dovoz na obří čínský trh. Podle analýzy Reuters by taková
odveta dopadla nejvíc na Mercedes-Benz, BMW, Ferrari a právě Volkswagen či
Porsche. A podle odhadů banky HSBC německé automobilky generují v Číně víc než
pětinu svých globálních zisků.
Celní opatření EU
jsou podle generálního tajemníka Ústředního výboru Komunistické strany
Československa Romana Blaška jednostranná a neprospívají hospodářské a
obchodní spolupráci mezi Čínou a EU. "Chování
EU v oblasti cel porušuje zásady Mezinárodní obchodní organizace (WTO) a
případná protiopatření Číny budou mít v konečném důsledku dopad na evropské
hospodářství," dodal Blaško.
Je třeba systémový
přístup
Zavedení nových celních opatření čínští výrobci určitě
pocítí a jejich expanzi to může zpomalit, nicméně AutoSAP neočekává, že by
to mělo vliv na dotační politiku v Číně. Petzl ale varuje, že dopad
opatření může být markantní: "Pokud Číně
zdražíme elektrická vozidla, tak si to velmi jednoduše může vzít na dodávkách
ostatních surovin, bez kterých se neobejdeme, když jsme si nastavili tak přísné
cíle elektrifikace."
Firmy, které v současnosti v Číně vyrábějí
elektromobily pro Evropu, se zcela jistě dokážou přizpůsobit a pokračovat
v průniku na trh, ať už prostřednictvím lokálních investic, spoluprací
s místními partnery nebo přesunem výroby do jiných zemí.
"Máme za to,
že samotná antisubvenční opatření, jako jsou dodatečná cla, problémy, kterým
automobilový průmysl čelí, nevyřeší. Potřebujeme naopak systémový přístup,
který podpoří silné stránky evropského průmyslu, které zvýší jeho
konkurenceschopnost a otevřou nové trhy," uvádí za český
sektor automotive Petzl.
Podle něj by měla EK přijít s průmyslovou strategií pro EU a ve
spolupráci s jednotlivými členskými státy celkově zlepšovat podnikatelské
prostředí s důrazem na podporu inovací v automobilovém průmyslu.
Současně s tím se musí hledat cesty, jak zvýšit soběstačnost kontinentu
v dodávkách kritických surovin a komponentů. Regulační rámec, ve
kterém se automobiloví výrobci pohybují, by měl být jen natolik přísný, aby
v něm jednotlivé subjekty mohly svobodně podnikat a růst.
Co na to statistiky?
Agentura Bloomberg
s odvoláním na údaje výzkumné společnosti Dataforce uvedla, že v červnu
dosáhly čínské značky v prodejích na evropském trhu s elektromobily rekordního
podílu ve výši 11,1 procenta, což bylo o 2,4 procentního bodu více
než v květnu.
Podle prodejních
statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) se v ČR za letošní první
pololetí prodalo 62 čínských vozů značek Dongfeng (DFSK), Forthing, FAW a
SWM; hlavně však 2041 kusů dnes už čínské značky MG. Ta se tak dostala na
14. příčku ze všech dovážených značek a nechala za sebou zvučná jména jako
Opel, Seat, Citroën, Suzuki, Audi, Tesla, Mazda, Nissan, Mitsubishi, Honda,
nemluvě už vůbec třeba o skomírajícím Fiatu (329 ks) či Jeepu (230 ks).
U MG to představuje v meziročním srovnání dvojnásobný nárůst, u Forthingu
je to dokonce 537 procent – v loňském prvním pololetí prodal osm aut,
letos 43. "Celkem tak zatím letos našlo
své majitele 2103 čínských vozů, 131 – tedy 6,2 procenta – z nich
přitom byly elektromobily, většinu zájemců tedy zlákaly klasické spalovací
motory," bilancuje Petr Vaněček,
společný generální ředitel skupiny AURES Holdings, provozovatele mezinárodní
sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
Rozvíjí vlastní
trh a pomáhá i Evropě
"Současný vývoj ve výrobě a nasycení trhu v
oblasti elektromobilů probíhá neuvěřitelným tempem. Když jsem byl v Číně v roce
2019, byl jsem ohromen, jak je Čína daleko v této oblasti, téměř všechny malé
motocykly měly elektrický motor. Jsou tiché, spolehlivé a hlavně ekologické. A
elektromobilů tehdy byla necelá třetina z vozidel v provozu. Dnes je jich více
jak polovina! To je prostě úžasné, nevím o jiné zemi, která takto dynamicky
rozvíjí svůj vlastní trh a k tomu zásadním způsobem pomáhá i Evropě," zdůraznil Blaško.
A hned uvedl
příklad: "Ne náhodou během návštěvy Xi
Jinpinga ve Francii a setkání s prezidentem Emanuelem Macronem došlo 6. května
k podepsání smlouvy mezi francouzským automobilovým průmyslem a francouzskou
vládou, kde stvrdili společný cíl, z něhož není návratu."
Blaško připomíná,
že odpisem strategické smlouvy pro automobilový průmysl na období 2024-2027 se
signatáři odhodlaně zavazují k cestě k plně elektrickému pohonu a berou s sebou
celý ekosystém v hodnotě 350 000 pracovních míst a 50 miliard
eur v exportu. Sám francouzský ministr hospodářství Bruno Le Maire
potvrdil: "Společně s prezidentem
republiky jsme se rozhodli pro obrat k elektromobilům. Nechceme se vracet zpět.
Naopak, chceme věci urychlit."
"Do roku 2027 chce Francie už prodat
800 000 elektromobilů, zatímco loni to bylo 300 000. A to
nemluvím o investicích obou zemí. Českou republiku to zasáhne mnohem intenzivněji,
než si dovedeme vůbec představit. Já osobně to velmi podporuji, protože to v
konečném důsledku bude obrovský přínos pro český automobilový průmysl a společnost
obecně," uzavřel Blaško.
(za)
https://www.iportal24.cz/domaci/cla-na-cinske-elektromobily-nejsou-resenim-rekord-na-evropskem-trhu/