Sloupek: Kolektivní vina a kolektivní odpovědnost

Proč? Protože kolektivní vina je nespravedlivá a pro tento režim a systém je jednou z nejzákladnějších. Rozděluje, vlastně konfrontuje a fragmentuje, společnost, až nakonec je v přímém rozporu s kolektivní odpovědností. Tedy systém podporuje kolektivní vinu, aby se společnost nestala kolektivně odpovědným subjektem. To by tento systém mohlo ohrozit. Takže zločiny proti lidskosti v zemích Saudské Arábie jsou ignorovány, to samé zločiny páchané na území Ukrajiny, ale akcentuje se kolektivní vina, kdy jsou například označovány Čína nebo Rusko jako viníci, aniž by byly předloženy jakékoliv důkazy.
Před několika dny byly odhaleny zločiny proti lidskosti v Kurdské oblasti páchané na civilistech, kdy většina popravených měla svázané ruce, a byli to především babičky, dědové anebo mladé ženy, které byly před popravou znásilněny. Nechci to dále popisovat, ale důkazy jsou tak prokazatelné a strašné, že to bylo odsouzeno i Organizací spojených národů (OSN).Princip kolektivní odpovědnosti je nejvíce zamlčovaným principem v médiích ze všech, a na druhé straně princip kolektivní viny je v současnosti nejvíce používaným. Proto vyzývám všechny, ať se zamyslí, jak můžeme každý z nás šířit tento – jak se dnes s oblibou říká – narativ. Ona totiž kolektivní odpovědnost vede k spravedlivému přehodnocení jednotlivých informací v zájmu většinového kolektivu.
Tedy odmítejme kolektivní vinu, v současnosti třeba i to, že jen málokdo odsuzuje například církev jako celek, včetně všech věřících, a to i těch, kdo velmi přísně dodržují desatero, že sdílejí ideologii, jež v minulosti upalovala nevinné ženy označené jako čarodějnice především kvůli zmocnění se jejich majetku. Píšu to také proto, abychom nejen diferenciovali, ale také si vystavěli obranu a rétoriku směrem do veřejného prostoru a nenechali špinit naše poctivé předky špínou kolektivní viny, často od těch, kteří na to nemají ani morální právo.
Roman Blaško
GT ÚV KSC