Čínské ekonomice se daří

23.02.2024

V Evropě se bohužel objevuje v poslední době doslova kampaň o nepříliš dobré kondici čínské ekonomiky. A jelikož opak je pravdou je následná snaha odvrátit pozornost od úspěchu čínské ekonomiky k údajnému porušování lidských práv. To je pro evropské politiky i pro evropská média velmi nešťastné, protože téměř nic není podloženo skutečnými ekonomickými ukazateli. Přitom dnešní doba má dosti prostředků, jak snadno to lze zjistit, neboť téměř vše je veřejně dostupné.

Ale podívejme se na pár aktuálních čísel. Tak například čínský mezinárodní obchod se zbožím a službami dosáhl v říjnu podle oficiálních údajů 4,09 bilionu jüanů, což je v aktuálním kurzu 569,9 miliardy amerických dolarů. Oproti tomu vývoz čínského zboží dosáhl opět neuvěřitelných čísel, která jsou těžko poměřitelná s málokterou dnešní ekonomikou ve světě. Tedy vývoz čínského zboží se zobchodoval v částce 1,96 bilionu jüanů a dovoz 1,63 bilionu jüanů, což vedlo k přebytku 326,6 miliardy jüanů, toto uvádí na svých stránkách Státní devizová správa ČLR. A co se týká vývozu čínských služeb, tak tady dosáhl minulý měsíc zobchodovaný objem 177,7 miliardy jüanů. Zatímco dovoz služeb 316,8 miliardy jüanů, což podle Státní devizové správy ČLR vedlo k deficitu obchodní bilance ve výši 139,1 miliardy jüanů, ale i toto Čína v současnosti dokáže využít. Potřebuje dovoz služeb k vnitřnímu rozvoji a zkvalitnění služeb.

Například ve vztahu ekonomické produce a objemu obchodu především vůči obchodu Číny s Evropou. Takže, co se týká Evropy obchodu s evropským kontinentem, tak ten rovněž narustá. Vezme si například dopravní infrastrukturu, kde k dnešnímu dni bylo uskutečněno přibližně 81 000 jízd nákladních vlaků mezi Čínou a Evropou, které obsluhují 217 měst ve 25 evropských zemích a to opravdu není málo. Výše uvedená data jsou data, které uvedl na tiskové konferenci Xu Jianping, představitel Národní komise pro rozvoj a reformy (NDRC). Ten jasně uvedl, že:"Čínsko-evropské nákladní vlaky změnily mapu mezinárodních dopravních tras v Asii a Evropě, vybudovaly nové platformy pro hospodářskou spolupráci a pomohly tímto zajistit stabilitu globálních průmyslových a dodavatelských řetězců," oznámil Xu Jianping. Dále hovořil o budoucím rozvoji v této dopravní sféře: "Čínsko-evropský železniční expres se stal pro Čínu a všechny zainteresované země vlajkovým podnikem čínské iniciativy Pásmo a cesta. V budoucnu budou Čína a Evropa zkoumat ještě více další možnosti těchto dopravních tras, společně budou podporovat sjednocování pravidel a norem a posilovat spolupráci s cílem zlepšovat služby čínsko-evropských nákladních vlaků," dodal Xu.

Mohl bych pokračovat dále, třeba pokud jde o čínské produkty, tak jeho kumulovaný objem transakcí na spotovém trhu činil 4,08 bilionu jüanů a na trhu derivátů 12,16 bilionu jüanů. Tyto údaje jednoznačně ukázaly, že objem transakcí na devizovém trhu v zemi dosáhl za prvních deset měsíců 209,15 bilionu jüanů. Myslím si, že tato čísla mluví jasně, a kdo chce opravdu mít vliv na globální procesy světové ekonomiky, která evidentně určuje ekonomiku na nižších úrovních, musí pracovat s reálnými daty a ty prostě neošidí. Ano, média můžou různým způsobem manipulovat veřejné mínění v Evropě. To však nemění nic na tom, že Čínská ekonomika má výbornou kondici, která sama o sobě vytváří velmi důležitý faktor ekonomické stability ve světě a to je přesně to, co potřebujeme nejen v České republice, v Evropě ale skutečně na celém světě.

Roman Blaško

GT ÚV KSČ